Kleurig, geurig, en bijna naar huis - Reisverslag uit Agra, India van Marjolein Michielsen - WaarBenJij.nu Kleurig, geurig, en bijna naar huis - Reisverslag uit Agra, India van Marjolein Michielsen - WaarBenJij.nu

Kleurig, geurig, en bijna naar huis

Door: Marjolein

Blijf op de hoogte en volg Marjolein

30 Maart 2014 | India, Agra

Hoi iedereen!
Ik zit ondertussen in Agra, en heb de Taj Mahal al mogen bewonderen.. Prachtig!
Maar eerst zal ik nog een beetje vertellen wat ik in Pushkar heb uitgevoerd.. Alles bij elkaar heb ik daar twee en een halve week gezeten.. En de meeste dagen heb ik chai-drinkend doorgebracht, af en toe van plaats wisselend of bij het meer zittend.. Met bijna elke avond naast het meer een jam session tijdens en na de zonsondergang terwijl er ook nog een hoop mensen aan het jongleren (met ballen of kegels), hoelahoepen of acrobatieken zijn.. Jaja, een creatief stelletje reizigers is het hier..
Het hoogtepunt hier was toch wel Holi, voor degene die geen idee heeft wat dat is: Ik weet niet pecies WAT ze nou eigenlijk vieren (het begin van de lente?) maar het komt er op neer dat ze de avond van 16 maart overal grote vuren bouwen, en daar de brandstof (koeienpoep) mee naar huis of een tempel (ik geloof tempel, maa dat weet ik niet heel zeker) nemen. En dan de 17e kan je niet buiten komen zonder een stuk kleuriger terug te gaan naar je kamer. :) In Pushkar is een pleintje (bekend als ' the square in front of the main chai shop') waar de meeste actie plaatsvond. Hier werd vanaf 's ochtends vroeg trance muziek gedraaid, en was een lijn over het plein gespannen waar iedereen zijn shirt overheen kon gooien. Want ja, tijdens Holi mag je als man natuurlijk geen shirt aanhebben. Ik mocht dat gelukkig wel dus :P En het viel heel erg mee qua het aantal aanrandingen enzovoort. Ik liep mijn hotel uit met mijn lading kleurstof (rood, geel en groen, en oplosbaar roze), een waterpistool en een fles water. Het eerste kleine jongetje dat ik tegenkwam ging ervandoor met mijn waterpistool, en daarna kwam er nog eentje om mijn waterfles vragen.. Kleine ettertjes ;) Op het plein werd er door een hele hoop mensen kleur op m'n wangen gesmeerd, en dan om een knuffel gevraagd (geen aanrandingen, gewoon een knuffel) en eenmaal in de grote menigte dansende mensen werd je af en toe besproeid door kleurpoeder dat iemand in de lucht had gegooid. Dan was het een klein beetje moeilijk om te ademen.. Maargoed, het was leuk :) ook waren er opeens een hele hoop Nederlanders in Pushkar, meer dan ik in heel India daarvoor was tegengekomen. Toegegeven, er waren sowieso opeens enorm veel toeristen in Pushkar. Ik kwam erg veel bekenden tegen :) Na een hele tijd gedanst en kleuren gegooid te hebben was ik het wel even zat, en ging met een stel Nederlanders even wat drinken en uitrusten. Op de terugweg de menigte in kwam iemand op het idee om een fles roze water over mijn hoofd te gooien.. Ja, toen was ik dus een soort roze Avatar.. Toen ik het na een paar uur helemaal wel zat was (het was ook bijna afgelopen) liep ik terug naar m'n guesthouse en nam een lange douche.. Waarna de douche helemaal roze was (oeps!) en ik een klein beetje minder roze.. Al duurde het nog twee dagen voor m'n armen en benen niet meer roze waren, en heeft m'n haar nog steeds roze vlekken nu. Na m'n douche ging ik even een chai drinken (het kleurgooien was wel over) en overal zag je kleurige mensen die Holi hadden gevierd, en opvallend schone mensen die binnen hadden geschuild. De straten warren ook nog best lang een soort van lichtroze, want roze is blijkbaar de kleur die het langst blijft zitten. Ghehe :P Alles bij elkaar was Holi KEILEUK! :D En omdat ik alle mensen die foto's van mij hadden gemaakt tijdens Holi ben kwijtgeraakt voor ze me foto's hadden gegeven, heb ik maar een dvd gekocht die Holi zo'n beetje laat zien en misschien zie ik mezelf wel :P
Anyway, verder heb ik in Pushkar nog een klein beetje geshopt.. Het is echt de IDEALE plaats in India om te winkelen, en veel mensen kopen een hele hoop zooi om thuis met dikke winst te verkopen.. Maar daar ben ik te lui voor dus ik heb alleen wat kleine dingetjes gekocht. Ook ben ik een dag samen met een paar mensen gaan rondscooteren.. Alleen wisten ze niet zo goed welke kant ze nou op wilden dus we reden nogal wat rondjes, en uiteindelijk kwamen we bijna vast te zitten in de woestijn. En toen werden we opeens belaags door kleine kindjes die een instrument (een soort vioolachtig ding waarbij je maar op een snaar ook echt strijkt en dat volgens mij gewoon verschrikkelijk klinkt, al zie ik soms mensen er van genieten) aan het waren LEREN spelen.. En daar dus geld voor wilden.. En het was gewoon erg pijnlijk voor mijn oen.. Dus liep ik samen met een ander meisje terug.. Het rondrijden was best leuk, al was het leuker geweest om zelf te rijden ;)
Ook heb ik een keer de muur beschilderd in m'n guesthouse. alweer :P Of nouja, het was er al een keer op geschilderd, maar toen ze de muur opnieuw wit verfden gingen ze er overheen dus aan mij de taak om het ding weer zichtbaar te maken. Best leuk, vooral toen ik opeens omringd werd door kleine kindjes die uit school kwamen en een beetje om me heen stonden te brabbelen en de hele tijd heel erg in de weg stonden maar superlief waren allemaal :) Ze hielpen me zelfs een beetje met verven tot ik ze een blaadje gaf, dat tegen de muur duwde en gebaarde dat ze daar maar op moesten schilderen :) Een paar dagen later kwam ik ze weer tegen en ze waren erg blij om me te zien :)
Een keer tijdens de sunsetjam kwam ik een stel meisjes tegen die in een school in Pushar hielpen, ik denk met huiswerk. Ze vroegen of ik ook een dagje wilde helpen. Ja leuk! Ik moest naar hun guesthouse komen, overmorgen.. Nou dat probeerde ik dus wel, maar ik kon eerst hun guesthouse niet vinden en daarna bleek dat er die dag een feestdag en dus geen school was.. Van dat hele helpen is dus niks gekomen :P
Ook ben ik een avond de zonsondergang gaan bekijken vanaf de hoogste berg-met-tempel in de buurt. Wouw, toen kwam ik er wel achter wat dat niksdoen en chai drinken voor effect op mij heeft gehad... Het was een laaaaange, pijnlijke tocht.. Maar ik heb het, met behulp van de aardige Canadees waar ik mee was, gehaald. En het was prachtig! :) Ik kon ook weer foto's maken! Ik heb namelijk een camera gekocht hier, voor 700rs kon ik er een krijgen, met film :P Old-fashioned style ^^ Goed de tempel stelde niet heel veel voor, behalve de lieve puppy binnen dan. Maar het uitzicht was geweldig. Toen besefte ik me opeens dat Pushkar best wel klein is. Het ligt in een vallei, met er omheen wat woestijn en bergen. Je zag ook de kamelen rondhuppelen van daarboven (geen wilde, alleen van kamelentours enzo). Mooimooi :) De volgende dag deed ik hetzelfde met Alfie de engelsman (grappige kerel dat:P) en Tamir en Orrit de Israeliers (Tamir en Leehe had ik in Bundi ontmoet, en zij hadden Orrit in Jaisalmer opgepikt. Leehe liep niet mee deze keer) bij de tempel op de lagere berg. Ook heel leuk :)
Erg opvallend was dat ze in Pushkar heel goede falafel hebben. Dat komt doordat het zo'n populaire plaats van Israeliers is.. Ik heb best een gezellige tijd ook gehad met de falafelmannetjes die me uiteindelijk allemaal kenden.. ;)
Maarja, dat was eigenlijk wel wat ik in Pushkar heb gedaan, behalve dan dat ik met mensen heb rondgehangen, maar wat we dan meestal deden was.. inderdaad, chai drinken. dus.. :P
Maar uiteindelijk was het toch tijd om te vertekken, dus ik pakte alles in, kocht medicijn voor m'n keelpijn (ik had al een dag ENORME keelpijn aan een kant, en vond het wel genoeg geweest, het is nu minder aan het worden) en zei dagdag tegen iedereen. Ik werd naar een busje gestuurd, en dacht eerst dat ik in de verkeerde bus naar Ajmer zat.. Ze wilden me namelijk extra laten betalen voor m'n backpack. Omdat ik dat nooit eerder had hoeven doen weigerde ik, en toen gaven zij ook maar op.. En uiteindelijk kwam ik nog op mijn plaats van bestemming aan ook.. Het treinstation :) Vervolgens zat ik zo'n 7/8 uu in de trein tussen een Indiase familie die gezellig tegen me zat te kletsen, al konden ze alleen Hindi en ik alleen Engels.. :P Ze vonden me helemaal geweldig en waren helemaal gelukkig toen hun kleine jongetje mij een kusje op de wang gaf :P En toen ik hem er een terug gaf.. Ja ze waren erg gelukkig :) Ze waren ook op weg naar Agra, en ik geloof dat het zussen en nichtjes waren waarvan de ene helft in Agra en de andere helft in Ajmer woonde.. Maar zeker weten doe ik het niet.. Maargoed, Onderweg vielen me voor het eerst erg veel dode koeien op, en in het wild poepende/plassende mensen.. En voor het eerst zag ik mensen bovenop mijn trein zitten! Misschien heb ik al die tijd gewoon niet zitten opletten, maar ik werd er blij van :)
Eenmaal in Agra vond ik makkelijk een guesthouse en de volgende ochtend stond ik om half 6 op (erg vroeg, daarvoor stond ik om 11 uur ongeveer op) om naar de Taj Mahal te gaan. Ik wilde namelijk die zon zien opkomen bij de Taj. Ik kocht mijn veel te dure ticket, even dat je het weet, foreigners moeten 750rs betalen en Indiers 20rs, en stond in de wachtrij. Na een half uur begon de rij te bewegen en toen ik EINDELIJK binnen kwam vonden ze bij de beveiliging een illegaal pakje speelkaarten in mijn tas, dat ik dus eerst nog even ergens buiten het complex in bewaring moest geven.. Daarna moest ik nog een keer door de beveiliging en mocht eindelijk de Taj aanschouwen. WOUW! Ik had niet verwacht ZO onder de indruk te zijn! Ik nam natuurlijk een hoop foto's, van mij en van de zonnebril, en moest toen mijn rolletje verwisselen.. Weetje dat dat de eerste keer was dat ik dat deed? In ieder geval voor zover ik me kan herinneren.. Nog best een gedoe.. Maar okee, de Taj, wouw, prachtig.. Ik denk dat iedereen 'm wel op plaatjes heeft gezien, maar in het echt is het toch anders.. Even een korte geschiedenis: Hij is door een Maharadja (geloof ik) voor zijn lievelingsvrouw Mumtaz Mahal gebouwd toen zij stierf tijdens de geboorte van hun kindje. Het duurde zo'n 50 jaar geloof ik en de stenen voor de bouw kwamen uit heel India, en omliggende landen. Er zijn geen afbeeldingen behalve bloemmotieven en teksten uit de Koran op en in de Taj. Pecies in het midden ligt Mumtaz Mahal, en er naast ligt de Maharadja of wat hij ook was.. Aan de ene kant naast de Taj staat een moskee, en aan de andere kant een zelfde soort gebouw dat geen moskee is want het wijst de verkeerde kant op. Allen bij elkaar is het allemachtig prachtig :)
Omdat ik zo vroeg was waren er nog niet zoveel mensen (begrijp me niet verkeerd, honderden ipv duizenden dus) en staan er dus iets minder mensen op mijn foto's. Toen het dukker werd en ik honger kreeg vond ik het tijd om te vertrekken, en de rest van de dag heb ik een beetje gekletst met een Tsjech en zo'n vijf uur nog geslapen. Daarna ontmoette ik nog een paar Nederlands/Israelische meisjes en dat was gezellig.. Vandaag ben ik nog in Agra, en mogen vertrek ik naar Delhi. Dan twee dagen in Delhi en ik vlieg naar huis! Raar hoor..
Veel liefs! Marjolein

  • 30 Maart 2014 - 10:48

    Sanne:

    Heerlijk om weer een keer een verhaal van je te lezen!
    Nog steeds heel benieuwd naar alle foto's!
    En suuuuuuper veel zin om je weer te zien (:
    Geniet nog van je laatste dagen daar!

  • 30 Maart 2014 - 23:59

    Miriam:

    Alweer zo'n leuk verhaal van jou reiservaringen. Toch wel weer fijn dat je terug komt. Het lijkt een eeuwigheid dat je in Nederland was. Een goede reis terug en hopelijk snel tot ziens. Xxx de m en m's.

  • 31 Maart 2014 - 20:59

    Jacqueline:

    Zo Marjolein, je reis zit er bijna op.
    Je kunt terugkijken op een enorme mooie belevenis.
    Goeie reis terug!!!!
    T Jacqueline

  • 01 April 2014 - 10:39

    Nadine:

    Dank je wel voor al je mooie verhalen. Ik heb er van genoten. Wat een ervaringen en nog een zichtbaar linkje ook naar deze reis! Dat is durven, maar daar ontbreekt het jou niet aan.
    Ik wens je een goede reis terug naar een Nederland in de lente! Welkom thuis, liefs, Nadine

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marjolein

Hoi iedereen! Ik maak deze blog omdat veel mensen mij hebben gevraagd iets bij te houden over mijn komende reis naar India! :) Eerlijk gezegd heb ik daar niet zo'n probleem mee ;) Ik hoop dat iedereen er van gaat genieten! Liefs, Marjolein

Actief sinds 23 Sept. 2013
Verslag gelezen: 257
Totaal aantal bezoekers 10479

Voorgaande reizen:

31 Mei 2016 - 10 Juni 2016

Fietstocht naar veldwerk!

04 November 2013 - 03 Februari 2014

Reis naar India!

Landen bezocht: