Oud en nieuw en de Everest - Reisverslag uit Calcutta, India van Marjolein Michielsen - WaarBenJij.nu Oud en nieuw en de Everest - Reisverslag uit Calcutta, India van Marjolein Michielsen - WaarBenJij.nu

Oud en nieuw en de Everest

Door: Marjolein

Blijf op de hoogte en volg Marjolein

03 Januari 2014 | India, Calcutta

Hoi iedereen!
De dag dat ik eindelijk mijn trein had geboekt (hooray!) heb ik niet echt meer iets spannends gedaan.. Wel viel 's avonds de stroom in het hotel uit en heb ik lekker liggen lezen bij kaarslicht, ik was namelijk slim genoeg geweest om kaarsjes mee te nemen.. Al was dit de eerste keer dat ik ze ook echt nodig had :P
De volgende dag stond ik vroeg op, ging eten in het hotel en zag opeens dat er een uitzicht was! Dat kinkt misschien raar, maar het was de hele tijd zo mistig geweest dat je nauwelijks het eind van de straat kon zien, en nu zag ik opeens een enorme berg uit het raam. De berg heeft een naam die ik niet kan uitspreken en al helemaal niet kan schrijven dus als je de naam wilt weten moet je hem maar googlen ofzo, ik ga daar niet moeileijk over doen :p hij is iig heel mooi ;) Ik rende naar het dak en begon foto's te maken, tot ik me bedacht dat ik moest gaan ontbijten want anders zou ik niet optijd zijn voor de toy train enz. Ik at dus wat, hobbelde de berg af, wachtte op de trein, stapte in de trein en weg gingen we! Heel erg langzaam! Echt waar, je kan er naast meelopen :P Maar het was erg leuk, mooi uitzicht en om de een of andere reden werd ik helemaal blij van dat slome kleine treintje :) In Ghum stapte ik uit, samen met twee Duisters (denk ik?? weet niet meer) en we besloten samen naar Tiger Hill te lopen. Toen we eindelijk de goede weg hadden (iedereen wees een eetje en zei ' that way' ) kropen we de berg op.. Pff ik heb een hekel aan bergen zeg! Als ik omhoog moet lopen dan.. Anyway, uiteindelijk dachten we dat we er waren, want het uitzicht was geweldig! We waren er alleen niet kwamen we na een tijdje achter, we moesten verder omhoog.. Daar hadden we geen zin in dus we bleven waar we waren, want het uitzicht was hetzelfde. Alleen heb ik nu dus geen idee welke berg welke was.. Ik heb de Mount Everest wel gezien, ik heb alleen geen idee welke berg het was xD Ze waren allemaal wit en er weg.. tsja.. Ik heb wel helemaal rond foto's gemaakt, dus ik heb sws een foto :P
Eenmaal een beetje uitgekeken (en hongerig) liepen we weer naar beneden. Ik had alleen geen zin om helemaaaal terug naar Darjeeling te lopen (is best mogelijk in twee uur) dus ik nam een taxi terug terwijl ik een zak chips leeg at :) Terug in Darjeeling at ik een brownie en zat in het restaurant me de hele tijd af te vragen waar ik twee meisjes die daar zaten toch van kende.. Blijkbaar was ik ze tegen gekomen in Dharamsala, want zij vroegen zich de hele tijd hetzelfde af :P We spraken af elkaar te ontmoeten in een cafe, om nieuwjaar te vieren, en daarna liep ik heel veel doelloos rond.. Ik kocht een broek, had spijt, maar hield hem toch.. Hij is leuk! Daarna ging ik een pizza eten, kwam de Australier van kerst tegen (hij was terug gekomen van zijn trek omdat hij ziek was) en ook hem zou ik in het cafe :) Na mijn pizza liep ik dus naar het Cafe, Joey's pub, en daar zat ik gezellig te praten met een stel mensen dat ik kende.. Alleen om 8/9 uur gingen ze weg.. De een omdat hij ziek was, de anderen omdat ze moe waren.. Pff.. Ik zat echt even in de stress want ik kende niemand meer en ik wilde oud en nieuw niet alleen vieren.. Gelukkig hadden meer mensen dat probleem, dus al snel zat ik met een hoop andere mensen te kletsen, en opeens was het twaalf uur! We juichten, feliciteerden, dronken enz. En opeens stonden we allemaal salsa te dansen xD ook al kon niemand het eigenlijk, behalve de eigenaar, die me elke keer als ik even naar buiten ging weer naar binnen kwam sleuren om te dansen :P Ghehe xD Ik kwam er achter dat twee Franse jongens in de pub in hetzelfde hotel sliepen als ik, en dat kwam goed uit want we konden nu samen een beetje dronken terug strompelen. Eenmaal in m'n kamer heb ik nog even met paps en mams gebeld, die oud en nieuw voor een keer alleen moesten vieren, en ik kon ze dus twee uur te vroeg 'gelukkig nieuwjaar!' wensen :)
De volgende ochtend duurde het vrij lang voor ik echt wakker was, en daarna leverde ik te laat m'n was in. De man van het hotel was alleen zo blij dat ik eindelijk vertrok (hij vroeg al dagen 'when are you leaving?') dat hij de wasmeneer terug belde om m'n was op te halen. De rest van de ochtend was ik opzoek naar een plaats om m'n boeken te wisselen (niet gevonden) en heb ik naar een soort Nepalees dansoptreden gekeken. Leuk dat :) Na m'n lunch ging ik naar de Mall om een film te kijken, er werd maar een keer gedraaid, en wel 9 keer per dag : Dhoom 3. In het Hindi zonder ondertiteling natuurlijk. Ik ben toch maar gaan kijken, eerlijk gezegd is er maar een kein stukje dat nog een beetje vaag voor me is, het was best heel makkelijk te begrijpen allemaal xD Het was echt een grappige film, drie uur, met veel overdreven slow-motion actie en ontploffingen, rondvliegende auto's en een plot twist halverwege het verhaal :P Ik zal niks verklappen, mocht iemand de neiging voelen de film te gaan kijken (het is een mega-hit hier in India, net na Krish, die twee maanden geleden geloof ik uit kwam). Tijdens mijn avondeten kwam ik weer de zieke Australier tegen, en toevallig was hij net een uur eerder dan ik naar Dhoom3 gegaan, dus we konden samen gezellig over de film lachen :P Toen ik terug wilde lopen naar m'n hotel om m'n laatste spullen in te pakken kwam ik de Franse jongens uit mijn hotel weer tegen. We besloten samen weer naar de pub te gaan, en het was een gezellige avond :)
De volgende ochtend zou ik vertrekken, dus ik stond vroeg op, pakte m'n spullen in, douchte, haalde m'n was op (die gelukkig was gewassen) ontbeet, gaf m'n boeken maar aan het hotel en ging boodschappen doen voor de treinreis. Ik haalde appeltjes (hele kleine schattige) en een fles water.. Zou vast wel genoeg zijn. Daarna dwaalde ik weer een beetje rond en ging in een restaurant een pizza eten. De beste pizza uit heet Darjeeling bleek het te zijn :) Omdat de pizza zo goed was nam ik maar een panini mee om in de trein te eten (bleek een goed idee te zijn geweest.. nomnom) Na het eten ging ik weer een tijdje op de computer, en toen was het tijd om te gaan. Ik haalde mn spullen op, besloot dat m'n rugzak met al die winterspullen toch iets te zwaar is, liep naar een jeep, stapte in en reed naar beneden. Drie uur lang. Van een Indiaas stel dat in de auto zat kreeg ik allemaal advies over Kolkata, net zoals twee stellen hadden gedaan met oud en nieuw :P Tegen de tijd dat we bij het station aan kwamen was ik een beetje slaperig, dus ik ging op een perron zitten (volgens de Indiase mensen moest m'n trein daar komen) en zat een beetje te dommelen.. Ik moest nog een uur wachten.. Naast me zat een Indiase jongen die heel graag met me wilde praten maar het niet durfde (het was best heel duidelijk) dus toen ik tegen hem begon te praten was hij helemaal gelukkig. Toen de trein kwam bracht hij me zelfs naar m'n plaats.. :P
In de trein zat ik naast een familie die op vakantie was geweest en de hele tijd zat te zingen (best leuk) en een Koreaans meisje/mevrouw die ook op reis was, dus met haar kon ik gezellig kletsen. Pas tegen de tijd dat ik wilde slapen begon ik de Indiase familie een beetje zat te worden, maar uiteindelijk vonden zij het ook tijd om naar bed te gaan. Om 6 uur kwamen we aan, ik stapte uit, wreef in m'n ogen en besefte me dat ik weer in een andere stad was..
Wow, Kolkata is behoorlijk anders xD Samen met de Koreaanse probeerde ik naar de metro te lopen, maar ik gaf op.. m'n tas is te zwaar.. ik nam een taxi naar m'n hotel. Tegen de tijd dat ze eruit waren waar het ongeveer zou moeten zijn was ik heel chagrijnig, en dat werd alleen maar erger terwijl we rondjes reden. Ik was er ondertussen al uit waar ik heen moest want er zijn hier zowaar STRAATNAAMBORDJES dus op een gegeven moment, nadat ik de chauffeur de goede richting op had geprobeerd te sturen riep ik ' STOP' en stapte uit. Genoeg geweest. Ik ben drie of vier hotels langsgeweest, en heb nu een klein hokje als kamer met twee bedden. Goed genoeg, het was zo'n beetje het goedkoopste wat ik kon vinden. Daarna ging ik opzoek naar ontbijt (gevonden, en oko gezelschap tijdens het ontbijt) en liep daarna naar de metro. Kost hier maar 5rs :P Ik stapte ergens uit, en ging opzoek naar het Tourist Train Booking Centre of iets in die richting, want op bepaalde treinen heb je een quota voor toeristen, en daar kan je handig gebruik van maken ^^ Toen ik het vond, en aan de beurt was werd me alleen medegedeeld dat de trein die ik wilde nemen geen toeristen quota had xD. Gelukkig voor mij wisten ze wel een andere weg naar Hampi, en hebben ze dat voor mij geboekt :) het duurt maar twee dagen om daar te komen met trein ( en in de eerste krijg ik geloof ik eten). Het wachten was hier trouwens onverwachts efficient. Je moet een formulier invullen voor een treinboeking, dus ze gaven een formulier met nummer, en riepe dan het nummer om. Je hoefde dus niet in de rij te wachten, maar kon lekker in een rode zachte stoel zitten. Heerlijk. Daarna moest ik heel erg nodig naar de wc, dus heb de halve stad doorgelopen opzoek naar een wc, vond daarna de metro met veel moeite en verdwaalde daarna nog een keer opweg naar m'n hotel. Was niet zo heel erg, onderweg nam ik lekker lunch. In het hotel heb ik even rondgehangen met een ander meisje dat daar slaapt en ging daarna maar 's m'n blog uploaden in een klein hokje van een cyber cafe.
Nou lieve mensen, dat was het weer!
Gelukkig nieuwjaar nog! ;)
Liefs, Marjolein

  • 03 Januari 2014 - 19:35

    JeVader:

    Dag Marjolein, weer een mooi verhaal. Ik wacht met spanning op de foto's m.n. die van Mount Everest.
    Take Care,
    Jean-Marie

  • 03 Januari 2014 - 19:51

    Miriam:

    Geweldig verslag weer.leuk om te lezen. Wat lekker lang. jij vliegt wel langs de steden zeg. Is het niet de moeite waard om ergens wat langer te blijven?

  • 03 Januari 2014 - 23:13

    Mama:

    Lekker lezen die verhaaltjes van jou! Maarre wat is een toeristen quota (of quotum)?

  • 04 Januari 2014 - 01:45

    Michelle & Mario:

    Gelukkig Nieuwjaar....
    Enne hoeveel talen kan je spreken, frans, duits, engels indies....?

  • 09 Januari 2014 - 14:40

    Bonma,bonpa:

    Dag marjolein alweer een spannend verslag maar het komt steeds goed he je ziet ontzettend veel en je hebt steeds gezelschap ook he zijn er zo veel trekkers? geniet nog maar en tot weer schrijfs!!! groetjes

  • 10 Januari 2014 - 04:57

    Marjolein:

    Haha de foto's komen morgen wel, of overmorgen..
    En ik blijf het liefst in de kleindere plaatsen voor een tijdje, in plaats van in de grote steden.. Ik ben nu bijvoorbeeld in Hampi, een lklein dorpje, en daar wi ik best een tijdje blijven ;) En een kleutje krijgen enzo ^^
    Er zijn altijd een paar plaatsen vrij op de trein speciaal voor toeristen.. Niet op elke trein is dit zo, maar voor sommige treinen wel dus. Dit heb je ook voor vrouwen bijvoorbeeld.
    Ik kan nog steeds geen Hindi, veel te moeilijk, maar ik leer tellen en ja 'shanti shanti' kan iedereen zeggen.
    En ja er zijn enorm veel reizigers hier in India ;) Je komt altijd, overal wel iemand tegen ;)
    Liefs

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marjolein

Hoi iedereen! Ik maak deze blog omdat veel mensen mij hebben gevraagd iets bij te houden over mijn komende reis naar India! :) Eerlijk gezegd heb ik daar niet zo'n probleem mee ;) Ik hoop dat iedereen er van gaat genieten! Liefs, Marjolein

Actief sinds 23 Sept. 2013
Verslag gelezen: 170
Totaal aantal bezoekers 10500

Voorgaande reizen:

31 Mei 2016 - 10 Juni 2016

Fietstocht naar veldwerk!

04 November 2013 - 03 Februari 2014

Reis naar India!

Landen bezocht: