Avonturen in de BLauwe stad - Reisverslag uit Jodhpur, India van Marjolein Michielsen - WaarBenJij.nu Avonturen in de BLauwe stad - Reisverslag uit Jodhpur, India van Marjolein Michielsen - WaarBenJij.nu

Avonturen in de BLauwe stad

Door: Marjolein

Blijf op de hoogte en volg Marjolein

15 November 2013 | India, Jodhpur

Hoi mensen,
ik stel me hier aan iedereen voor als Maria, omdat toch niemand mijn naam kan uitspreken (of onthouden xD).
Bij mijn laatste verslag was ik in Alwar, nu ben ik in Jodhpur. Mijn laatste dag in Alwar ben ik naar het Alwar Museum kon gaan. In elke stad in Rajasthan heb je een: city palace, fort, muesum en tempel. Op z'n minst, anders stel je niks voor als stad. Maar ik ging dus naar het museum (in het city palace) waar je geen foto' mocht maken.. het was best mooi allemaal.. maar zo slecht bewaard! iedereen mocht overal gewoon aankomen.. aan die eeuwenoude beelden en schilderijen... zonde zonde.. Het was niet zo groot dus ik stond al vrij snel weer buiten, en besloot een beetje rond te lopen, aangezien mijn trein pas 's avonds laat zou gaan. Op de een of andere mandier kwam ik bij een badvijer terecht. Aan de overkant daarvan lag iets heel moois: het cenopath.. (ik weet nog steeds niet precies wat het is, maar het is mooi :P) Ik besloot een tijdje in het cenopath te gaan zitten, en liep daarna weer terug naar het hotel (want ik wist de weg nu.. wordt er echt goed in ondertussen, de weg onthouden) en ging 5 uur vantevoren naar het station om op mijn trein te wachten... Hoe ik de tijd heb besteed? met schrijven, lezen, beetje tekenen, sudoku en paitence spelen..
Uiteindelijk was ik het zat en ging naar de sleeper waiting room (ik zat in de upper class, want ik had 3AC geboekt) waar ik mijn appel/peerdinges (geen idee wat het was) ging eten. Onmiddelijk kwam er een vrouwtje naar me toe met een bakje eten wat ik moest opeten want ik kan toch niet alleen een appeldinges eten?
Kortom: ik werd geadopteerd in een indiase familie, en kreeg zelfs een bakje eten mee om later te eten xD het was: Khakhra churi. Beetje raar spul :P Toen ik even mijn fles water in mijn tas wilde stoppen, bleek mijn zakmes(waarmee ik de appeldinges had geschild) weg te zijn.. Wanhopig doorzocht ik al mijn tassen maar hij was echt weg.. Ik stortte even helemaal in: een hele middag met niemand om te praten, ver weg van huis, vermoeidheid en dan dit.. het was even teveel. Toen ik weer opkeek kwam er een grot groep mannen binnen, onder wie de oom van de familie, die de dief hadden gevonden met mijn mes. Er werd heel wat geschreeuwd en gewezen en gebaard, maar ik begreep er niks van en was alleen maar blij dat ik mijn mes terug had. Daarna waren ze allemaal heel lief voor me, en ze hielpen me zelfs op de goede plek terecht te komen op het station.
de treinreis zelf was niet erg spannend.. heb een beetje met een paar russische vrouwen gebabbeld, en ben toen gaan slapen met een wekker om kwart voor 5. Ik werd ondertussen wel wakker van de wekkers van andere mensen, maar heb toch een beetje geslapen. om 10 over 5 (ik had langer kunnen slapen!) kwamen we aan, een heel chagrijnig kwam ik aan bij het hostel boven op de berg. of nouja, ik werd onderaan gedropt want de riksha kon niet hoger de berg op, het was te steil. ik ging dus de berg op (in het donker) vergezeld door een of andere zwerver kerel die heel hard begon te roepen en op de deur te bonzen toen we er waren. Het werkte want ik kreeg een kamer waar ik metee mocht gaan slapen. Toen ik weer wakker werd ging ik ontbijten en inchecken, waarna ik maar het fort ging bekijken. het was een mooier fort dan die in Jaipur, of iig beter onderhouden. En de audioguide was inbegrepen bij de prijs dus ik snapte ook wat alles was :P Samen met twee Franse jongens liep ik door het fort, en ging ik later lunchen. Zij gaan vandaag al naar Jaisalmer en ik wss morgen, maar ze hebben belooft dat als we elkaar daar tegen komen we samen mijn verjaardag gaan vieren :)
Daarna heb ik kaartjes geschreven, en een treinkaartje gekocht.. al sta ik op de wachtlijst dus ik weet niet zeker of ik kan gaan.. (lastig) 's avonds was er nog een of ander begin van een festival hier, en ik ben gaan slapen.
vandaag, de volgende ochtend dus, ben ik naar het post office gegaan om mn kaartjes op de post te doen, maar hij was dicht vanweg het festival :/ wat er gevierd wordt weet ik eigenlijk niet.. ik heb al verschillende versies gehoord..
ook had ik een probleem met mijn camera: de batterijen die ik had gekocht werkten opeens niet meer.. wat bleek: ik had andere batterijen nodig.. ik was al een beetje in paniek omdat mijn camera kapot was maarja xD alles komt goed
Trouwens, ik ben nu dus in Jodhpur, en ik vind dit echt een leuke stad! Allemaal kleine kronkelstraatjes met overal kleine winkeltjes.. hartstikke leuk :) en hij is helemaal blauw omdat blauw geluk brengt, muggen afweert en geloof ik ook je kaste aangeeft: donkerder blauw is hogere kaste..
Maarja ik ga dus HOPELIJK morgenavond naar Jaisalmer met de trein, mocht ik toch niet in de trein passen, dan neem ik de bus.. ik kwam er nml vandaag achter dat net zo makkelijk is en goedkoper... nouja ik merk het wel..
Heel veel liefs! Marjolein

  • 15 November 2013 - 09:15

    Sanne:

    Wat een verhaal weer! Gelukkig zijn er veel lieve mensen om je te helpen (: en nu kom ik te laat op school ;p

    Liefs!

  • 15 November 2013 - 10:05

    JeVader:

    DAg Maria ;-) Weer een prachtig verhaal. Als je zo uitgebreid vertelt zijn foto's overbodig. Of toch maar niet, ik wil 't allemaal zien! Veel plezier!

  • 15 November 2013 - 12:43

    Bonpa//bonma.:

    wee r een schiterend verslag wy genieten volop mee en daarby de foto ,s groetjes.

  • 15 November 2013 - 16:39

    Miriam:

    Leuk om te lezen, wat spannend af en toe, ik heb het er druk mee, jouw verslagen en die van Mariska. elke keer weer zo veel te lezen. Wacht het volgende maar weer af, dag lieve Maria, veel plezier verder.

  • 19 November 2013 - 13:36

    Mario & Michelle:

    Gefeliciflapstaart,
    Maak er een mooie dag van

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marjolein

Hoi iedereen! Ik maak deze blog omdat veel mensen mij hebben gevraagd iets bij te houden over mijn komende reis naar India! :) Eerlijk gezegd heb ik daar niet zo'n probleem mee ;) Ik hoop dat iedereen er van gaat genieten! Liefs, Marjolein

Actief sinds 23 Sept. 2013
Verslag gelezen: 2113
Totaal aantal bezoekers 10513

Voorgaande reizen:

31 Mei 2016 - 10 Juni 2016

Fietstocht naar veldwerk!

04 November 2013 - 03 Februari 2014

Reis naar India!

Landen bezocht: