De Dalai Lama is niet thuis - Reisverslag uit Dharamsala, India van Marjolein Michielsen - WaarBenJij.nu De Dalai Lama is niet thuis - Reisverslag uit Dharamsala, India van Marjolein Michielsen - WaarBenJij.nu

De Dalai Lama is niet thuis

Door: Marjolein

Blijf op de hoogte en volg Marjolein

12 December 2013 | India, Dharamsala

Hoi iedereen!
Ik zit nu in McLeod Ganj, een deel van Dharamsala dat bekend is omdat de Dalai Lama hier woont.. Alleen is hij nu dus niet thuis.
Maargoed, mijn laatste nieuws was voordat ik weg ging.. Samen met drie Italianen stapte ik in een riksha en werd naar het adres gebracht dat achterop mijn ticket was gekrabbeld. We werden afgezet bij een leeg gebouwtje, met de melding dat de bus er over drie kwartier zou zijn..Fijn zeg.. Ondertussen kwamen de andere reizigers ook binnendruppelen: twee Russen die constant aan het blowen waren, twee Engelsen (denk ik) die geen woord zeiden en dat was het geloof ik. Eindelijk kwam de bus, gooiden we onze spullen achterin en vonden we onze plaatsen. Ik zat gezellig bij de Italianen (heuj!) die nauwelijks Engels spraken. Deze reis was ook hobbelig, maar niet zo vreselijk als de vorige. Misschien kwam het doordat ik nu beter was voorbereid en is het midden zat, maar ik heb zelfs een beetje geslapen. We stopten een paar keer, een keer om snacks in te slaan, een keer om avondeten te eten (chai te drinken in mijn geval) een keer omdat iemand keinodig moest plassen (stop the bus PLEASE I need to pee!) en een keer om meer mensen binnen te laten (wat toch al bij elke stop gebeurde). We kamen vroeg aan in Dharamsala na over kronkelende weggetjes gehobbeld te hebben. We dronken allemaal wat chai, en keken wat we gingen doen. Ik besloot samen met de italianen een hotel te zoeken. We stapten samen in een taxi en het eerste hotel was gesloten.. Het tweede bleek later niet het hotel te zijn waar we om hadden gevraagd, maar ernaast te staan (bleek de volgende dag) en we belanden met z'n vieren in een kamer met twee tweepersoonsbedden, na nog even ruzie gemaakt te hebben met de taxichauffeur die 200rs wilde voor een megakort ritje. We vielen eerst meteen weer in slaap, en liepen daarna een beetje rond door de stad. Ik maakte eindelijk goed kennis met ze: Anna, Alice en Danielo. De typische Italianen, luidruchtig en alles..:P Die avond gingen we naar Seed Cafe hier in de buurt, waar live muziek werd gespeeld en een soort Tibetaans poolen werd gedaan.. Ik weet de naam niet meer maar het is heel grappig xD De volgende ochtend gingen we naar de tempels van de Dalai Lama. Alice en ik lopend, Anna en Danielo met de taxi.. prima te lopen dat:P Maargoed, hartstikke mooie tempels natuurlijk.. Alleen wel raar dat je geen mobiele telefoon, messen, batterijen, camera's of muziekspelers mee mocht nemen. Okee vooral de batterijen zijn raar.. Na daar een tijdje op sokken rondgelopen te hebben ging Alice proberen te bidden op de boeddhistenmanier (staan, handen voor je gevouwen, eerst boven je hoofd, voor je gezicht en voor je borst en dan gaan liggen met je arme voor je strekken, en weer staan) en ik ging naar het Tibet museum. Ik moet zeggen dat ik niet zoveel wist van de toestand in Tibet, maar m'n ogen zijn geopend.. Geen wonder dat er hier zoveel Tibetanen rondlopen.. Wist je dat de 2e hoogste persoon na de Dalai Lama (de Panchar Lama ofzoiets) al sinds zijn 5e gevangen zit? Bizar dat..
Maargoed.. Ik heb daar ook nog een film gezien over de Tibetaanse vrouwen die de cultuur proberen te behouden, en een soort kinderdorp hier in de buurt.. voor Tibetaanse weeskindjes. Na de film ging ik terug naar het hotel, waar ik Danielo ziek vond zijn in zijn bed.. Tsja.. Ik ging pizza eten (nomnom) en ontmoette een paar mensen die 's avonds gingen dansen in Mount View restaurant.. IK besloot ook te gaan, maar was te vroeg... Hoe ongemakkelijk het is om dooor een hele bar aangestaard te worden kan je je misschien wel voorstellen, dus ik was blij toen er meer mensen kwamen, die ook daadwerkelijk gingen dansen en die me geen treks ofzo probeerden aan te praten. Uiteindelijk was het een best leuke avond, maar ik was blij toen ik in bed lag.
De volgende dag ging ik er alleen op uit.. Naar Bhagsu en Dharamkot. Bij Bhagsu is een hele mooie waterval (en ik kreeg ' om ' in henna op m'n arm gestempeld) en daar probeerde ik zo hoog mogelijk te komen. Ik kwam dus bij een cafe uit:P De berg aan de ene kant van de waterval was te gevaarlijk om op te klimmen, en die aan de andere kant had wel een weg, maar die ging naar Triunt, en daar wilde ik pas over 2 dagen heen lopen. Ik ging dus op weg naar Dharamkot, na me erg druk gemaakt te hebben over het feit dat geen enkel restaurant om 1 uur frietjes wilde serveren. (meh). Ik werd een berg over gestuurd en kwam uit in een lieflijk veldje met hier en daar huizen. Of nouja, lege hotels.. Het is hier namelijk off season omdat het koud is enzo.. Ik ging dus lekker in het gras een appel zitten eten, toen er een man met me kwam kletsen.. pff.. gebeurt nou altijd als je alleen bent als meisje.. of als je niet alleen bent en er gewoon erg duidelijk uitziet als een toerist.. Maarja, hij wilde dus erg graag met me praten omdat ik een foreigner ben en hij die al heel lang niet had gezien (ja vast) en hij wilde me de omgeving laten zien.. Ik had daar niet zo'n zin in, dus ik maakte hem beleefd (serieus) duidelijk dat ik eigenlijk gewoon op weg was terug naar McLeod en niet zo'n zin had in zijn gezelschap. Ik knuffelde dus een paar puppy's (yaaay! :D ) de langs de weg lagen en liep terug via TIPA: Tibetan Institute of Performing Arts. Daar zou iets te zien zijn, ware het niet dat het zondag was... Ze waren dus dicht xD Nouja, terug dan maar. Na m'n late lunch ging ik opzoek naar een 'free tibet' patch voor op m'n backpack en een stel naalden. Ik vond ze maar kon ze niet meteen opnaaien, de kamer was namelijk dicht en de Italianen hadden de sleutel.. Ik hing dus een beetje rond bij de kamer, ging toen koffie drinken en eindelijk kwamen ze terug. Meteen ging ik aan de slag (ze zitten niet zo netjes als de andere twee) en was nog bezig toen de Italianen weggingen (met gezelschap) om te eten..Even later joinde ik ze voor het eten, en het werd een gezellige avond met een Indiase kerel uit Delhi die stiekem een schrijver was maar z'n ouders mochten het niet weten xD..
De volgende ochtend om half 3 ging de wekker en pakten de Italianen haastig alles in. Na afscheid van ze genomen te hebben viel ik weer in slaap, en toen ik weer wakker werd pakte ook ik de rest van mijn spullen en verhuisde naar een ander hotel. Eentje waarvan ik wel de naam weet xD Dit is het eerste hotel waar ik ook daadwerkelijk een eenpersoonsbed heb.. Ik deed na m'n ontbijt weer de was, en leverde een paar kleren in bij Dirty Laundry. Dat is een winkeltje waar je kleren die je niet meer wilt kan inleveren, en dan met korting nieuwe kleren kan uitzoeken. Ik nam een trui mee want ik had het KOUD en m'n vest had ik net gwassen dus die was nog nat. Mijn plan van de dag was om naar Dal Lake te gaan, wat blijkbaar erg mooi was. Na een lange tocht, met veel moois onderweg, kwam ik uit bij het meer.. Okee daar is dus echt niks aan xD Het is een vies vijvertje met een paar lelijke waterfietsen erin xD Maar het is heilig dusja... Ik bleef er niet erg lang, en ging al snel weer op weg naar het hotel. Het beste vermaak onderweg was een groep apen die de weg probeerden over te steken en met z'n allen zaten te eten ofzo... Leuke beesten dat :D Terug in het hotel ging ik even op het dak zitten, en kletste met een van de jongens van het hotel.. Toen het te koud werd ging ik naar beneden en ontmoette daar de andere gast van het hotel.. We waren dus met z'n tweeen xD We besloten samen te gaan eten en het werd weer een gezellige avond.
De volgende dag ging ik op weg naar Triunt, ik ztond om 8u op en om 9u liep ik McLeod uit. Eerst naar Dharamkot, daarna via zandweggetjes omhoog. Het was een mooie dag, dus een lange wandeling was niet zo erg.. dacht ik.. drie keer dacht ik dt ik er was en drie keer werd me verteld dat ik nog verder moest. Vier uur later kwam ik eindelijk aan.. Ik was zo blij dat ik het gehaald had! Het laatste half uur had ik mijn doel in zicht, maar konik daardoor ook zien hoe VER het nog was! Maargoed.. Het uitzicht was geweldig.. ik stond op 2875m hoogte, en zag aan de ene kant het dal van Dharamsala en aan de andere kant de hogere bergen, met pieken tot 5000m.. Toen ik een cola kocht en hem openmaakte ontplofte het ding bijna.. De verkoper lachte een beetje en zei: high altitude.. HAd me best even kunnen waarschuwen.. pff... Ik had meteen gezelschap in een hond die de hele tijd gezellig naast me kwam zitten toen ik op een rots van het uitzicht ging genieten. Na drie kwartier begon ik op mijn terugtocht. Het was LANG en PIJNLIJK want ik liep op mijn allstars en voelde dus ELKE STEEN die onder mijn voeten kwam, en mijn kuiten deden ongelooflijk veel pijn van het klimmen en dalen. Ondanks dat was het toch een hele mooie tocht. :)
Ik liep terug langs TIPA en hoorde muziek. Ohja er was een of ander concert aan de gang! Ik wilde zo graag zitten dat ik naar binnen liep en op een muurtje ging zitten (het was gratis) na een tijdje kwamen er meer mensen en werd het heel gezellig, ik heb zelfs de petitie getekend (freedom of speech in Tibet) en heb een t-shirt en twee buttons gekregen :D oh en ik heb blijkbaar een bekende Indiase rockband zien optreden, parikrama ofzoiets.. Was leuk :P Ook werd er Tibetaanse muziek opgevoerd.. ik verstond er niks van maar het klonk leuk ;) Uiteindelijk was het toch afgelopen en strompelde ik terug naar het hotel.. ik douchte en dook in bed.. Naderhand bleek douchen een verkeerde keus te zijn geweest want ik had het KOUD!! Niet normaal.. heb de halve nacht liggen rillen, tot ik het eindelijk warm genoeg had om in slaap te vallen.
De volgende ochtend was opstaan heel moeilijk, maar het lukte me. De kleren die ik gewassen had waren nog steeds niet droog, dus strompelend ging ik na m'n ontbijt opzoek naar een vest.. Het duurde de hele ochtend en middag, maar uiteindelijk heb ik na veel dubben een dik vest.. Ik trok hem aan en was gelukkig.. Daarna heb ik de rest van de middag zitten lezen, in mijn nieuwe vest, en 's avonds kwam ik in het restaurant waar ik zat weer gezellige mensen tegen. Er werd een soort kampvuur neergezet (het is een dakterras met dak maar open wanden) en ze speelden gitaar en zongen.. Het was dus lekker warm en alweer een gezellige avond. ;) Goede tijden hier.
Vandaag probeerde ik mijn boek uit te lezen, wat me eindelijk is gelukt tijdens de lunch, en heb 's ochtends mijn treinen geboekt.. zondag ga ik naar amritsar, twee dagen later neem ik de trein (25 uur) naar Varanasi en weer twee dagen later vertek ik naar Siliguri. Dit allemaal werd geregeld door een kerel die ondertussen zat te bellen geld zat te wisselen voor mensen.. Ik dacht dat het niet goed zou komen, maar op de een of andere manier is het gelukt. Na de lunh heb ik heel McLeod afgezocht naar deel twee van Game of Thrones (gevonden) en zit nu dus weer een blog te schrijven :) Ik weet nog niet zo goed hoe ik mijn tijd hier ga besteden verder, maar ik verzin vast wel iets ;) ik moet alleen nog een bus regelen naar Amritsar nu..
hoop dat julliehet leuk vinden om dit hele verhaal te lezen!
Liefs, Marjolein

  • 12 December 2013 - 14:02

    Miriam:

    Alweer een leuk verslag. Goede reis verder.

  • 12 December 2013 - 14:57

    JeVader:

    leuk verhaal ik ben benieuwd naar de foto's

  • 12 December 2013 - 15:55

    Sanne:

    Echt heerlijk om te lezen weer! Fijn dat je het zo leuk hebt!!
    Heel veel succes met het lange reizen.

    Liefs!!

  • 12 December 2013 - 16:04

    Rosanne:

    Jaaa! Heel leuk Mar! Ik moet elke keer zo hard lachen om je avonturen :) Wat ben je toch een heerlijke droogkloot :P
    Haha
    Ik kijk uit naar je volgende blog
    xxx

  • 12 December 2013 - 16:16

    Michelle:

    Ja rosanne heeft gelijk
    Droogkloot
    Geniet maar can je avontuur en blijf zo schrijven, dit wordt een bestseller...

  • 13 December 2013 - 07:57

    Marjolein:

    Hahaha fijn dat jullie het leuk vinden om te lezen :P
    alleen vallen me wel errug veel spelfouten op als ik het zo nog eens nakijk.. oeps
    Liefs ;)

  • 17 December 2013 - 15:33

    Bonma:

    Marjolein prachtig verslag we genieten er erg van ook de fotos zijn weer mooi het is ertoch wel heel mooi ! we wensen je hele mooie kerstdagen en een gelukkig nieuwjaar groetjes

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marjolein

Hoi iedereen! Ik maak deze blog omdat veel mensen mij hebben gevraagd iets bij te houden over mijn komende reis naar India! :) Eerlijk gezegd heb ik daar niet zo'n probleem mee ;) Ik hoop dat iedereen er van gaat genieten! Liefs, Marjolein

Actief sinds 23 Sept. 2013
Verslag gelezen: 308
Totaal aantal bezoekers 10510

Voorgaande reizen:

31 Mei 2016 - 10 Juni 2016

Fietstocht naar veldwerk!

04 November 2013 - 03 Februari 2014

Reis naar India!

Landen bezocht: