Slapen op vreemde plekken - Reisverslag uit Darjeeling, India van Marjolein Michielsen - WaarBenJij.nu Slapen op vreemde plekken - Reisverslag uit Darjeeling, India van Marjolein Michielsen - WaarBenJij.nu

Slapen op vreemde plekken

Door: Marjolein

Blijf op de hoogte en volg Marjolein

24 December 2013 | India, Darjeeling

Hoi iedereen!
Ik dacht, laat ik zo vlak voor kerstvond maar weer een blog maken, dan hebben jullie ook wat te doen ;) Nee grapje.. Er is hier een festival aan de gang en de muziek is verschrikkelijk dus ik ben naar binnen gevlucht :P
Okee maar mijn laatste blog was dus in Varanasi, daar gaan we dus verder. Na mijn ontbijt en bezoek aan het cyber cafe dwaalde ik weer wat rond door de stad en kwam bij de burning ghat uit. Daar was een jongen die mij heel graag vanalles over het verbranden wilde vertellen, gratis. Wel kreeg ik de hele tijd ook informatie over het zaakje van hem en een paar vrienden, waar hij hasj, opium enz. verkoopt. Hij hield daar pas over op toen ik zei :'maar ik HEB al hasj! uit dharamsala! Errrrg goed!' Just so you know: ik heb het dus niet, maar hij was er tevreden mee. Anyway, over de burning ghat.. De lijken worden naar de ghat gedragen op twee bamboestokken, gewikkeld in doeken. De kleur van de doek geeft aan wie het is: goud voor oude mannen, oranje voor jonge mannen en rood/roze voor vrouwen. Geloof ik. Daarna worden ze gewassen in de Ganges, op de oever drogen ze op en dan worden ze op een brandstapen gelegd, na uit de meeste doeken gewikkeld te zijn. Ze gebruiken voor de brandstapel bij voorkeur sandelhout omdat dat de lijkengeur maskeert. Het is niet zo'n fijn gezicht, die brandstapels, de voeten van de mensen steken namelijk uit. Na een tijdje breken die vanzelf af en dan worden ze op de stapel gelegd.. (Ik droom soms van die voeten.. Bleh..) Niet iedereen wordt verbrand: jonge kinderen, heilige mannen en dieren niet omdat ze niet gereinigd hoeven te worden, ze zijn al zuiver. Zwangere vrouwen ook niet omdat het kind in de buik al zuiver is (de vrouw is dus verdoemd denk ik zo) en leprozen worden niet verbrand omdat dat een beetje gevaarlijk is, de ziekte kan dan versprijden. Op een gegeven moment was ik het wel zat bij de ghats, en dwaalde ik weer rond door de stad. Eigenlijk verdwaalde ik, vond een restaurant, lunchte, verdwaalde meer, en kwam weer bij de ghats terecht. 's avonds is er altijd een ceremonie langs de ganges, en ik besloot er maar naar te kijken. Het waren vijf mannen die op een soort houten podium stonden, elk apart. Er werd muziek gespeeld en gezongen, en de mannen stonden eerst een beetje te klappen.. Niet erg boeiend.. Maar toen stapten ze allemaal op hun podium en pakten een stel staafjes wierook en begonnen dat in een cirkel voor zich te draaien, eerst rechtsom rond, half rond en dan linksom rond. Dat deden ze terwijl ze naar de Ganges keken, daarna opzij kijkend, daarna naar het publiek kijkend en als laatste naar de andere kant kijkend. hierna zetten ze de staafjes neer, gooiden een beetje bloemblaadjes over zich heen en begonnen opnieuw te draaien met een soort kandelaar. Hierna hetzelfde met een soort taart van kaarsjes, een grooooote kandelaar, een waaier van pauweveren en een soort pluizige kwast. Ik geloof dat elk voorwerp voor een andere god stond, want bij de grote kandelaar werd er heel hard SSHHIIIIIVAAAAAA gezongen en iedereen juichte. Na de ceremonie ging ik naar een restaurant waar ik met een paar meisjes had afgesproken, we zaten uiteindelijk te eten met een grote groep, onder wie twee Nederlanders :P We kletsten en kletsten en uiteindelijk vroegen ze: wat is de ergste plek waar je ooit hebt geslapen? Ik heb nu een goed antwoord: op het station.. Maar dat komt later.
De volgende dag voelde ik me verschrikkelijk.. Ik denk dat ik ziek was want ik had overgegeven en was de hele dag misselijk.. Ik heb die dag dus inet zoveel gedaan, een beetje een voorraad eten ingeslagen voor in de trein en verder soep gegeten en gelezen in een restaurant. Op een gegeven moment was het tijd om te gaan, ik nam namelijk die dag de trein naar Siliguri om naar Darjeeling te gaan. Ik nam een riksha naar het station vanwaar mijn trein geboekt was, dat bleek een uur rijden te zijn. Over slechte wegen, over een enge brug over de Ganges. De echte brug was namelijk nog in aanbouw dus deze was gewoon een stel balken met een paar metaalplaten erop liggend. Rammel rammel. Dik optijd kwam ik op het station, en wachtte op mijn trein... Het stikte er van de ratten, maar dat was niet zo erg, dan heb je tenminste iets om naar te kijken terwijl je op je trein wacht.. en wacht.. en wacht.. Op een gegeven moment besloot ik te gaan vragen waar mijn trein bleef en kwam een stel buitenlanders tegen. Hierbij was een Frans stelletje met dezelfde bestemming als ik, ze zeiden dat de trein acht uur vertraagd was. We maakten dus met z'n allen een kamp, tassen op een hoop, zeiltje op de grond, eten en uiteindelijk ook slapen. Om vijf uur 'sochtends zou onze trein er moeten zijn, maar hij was er niet.. Toen ik ging vragen waar hij bleef kreeg ik te horen: half 7. even later kwam een kerel uit Oekraine langs die ook naar Siliguri wilde gaan, en hij bracht het nieuws dat de trein om 9uur zou komen. Om 9uur gingen we nog een keer vragen waar hij bleef en we kregen het nieuws: binnen een half uur. Uiteindelijk kwam de trein om 11 uur.. 14 uur vertraging.. En ik heb nu een beter antwoord op de vraag wat de ergste plaats was waar ik heb geslapen ;)
Eenmaal in de trein (godzijdank) stopte ik al mijn spullen op een veilige plaats en viel in slaap. Af en toe werd ik wakker, keek een beetje rond, en viel weer in slaap. Heerlijk. ik kon zelfs het koortje van CHAAAAAIIICHAAAAIIICOFFEEEEECHAAAIIII en PPAANIIIBOOTTLLEEEEPAANIIBOTTLEEE en een keer zelfs HHIIIGH NEEECK SHIIIIRRTSSSS negeren. Uiteindelijk kocht ik een fles water waar ik wat anti-uitdrogingsspul en wheat grass in gooide, en ik voelde me meteen een stuk beter. Het was wel een beetje smerig, maarja. Toen begon opnieuw het wachten, want we zouden om 2 uur op het station zijn. Ohnee vier uur, Ohnee zes uur. Om zes uur waren we er ook. We liepen een beetje rond (de twee Fransen, de Oekraienier en ik) op zoek naar een goedkope jeep naar Darjeeling. Die was er niet, dus propten we ons met z'n vieren achterin een beetje dure, en hobbelden voor drie uur naar boven. Ik zag errrgg veel theeplanten, maar niet zoveel bergen want het is mistig. en koud. We werden gedropt in dharjeeling en liepen naar een hotel. Onderweg bedacht ik me: waaarom kies ik altijd een hotel boven op een berg? zucht, steun.. In het hotel krege ik eerst een goedkope eenpersoons kamer, maar die was nogal shitty, dus ik nam een tweepersoons kamer met warme douche.. Heerlijk. Ik sliep een beetje en begon door de stad te dwalen. Volgens de postkaartjes is het uitzicht vanaf hier echt waanzinnig. Als het inet mistig is. Maar de stad is leuk, weer veel Tibetanen natuurlijk;) Ik kwam de Fransen weer tegen en we spraken af om samen kerstavond te gaan vieren.. Gezellig :) Na een tijdje ging ik eten, een heel smerige pizza. Vrij vroeg liep ik terug naar het hotel omdat ik me echt ziek voelde. Ik gooide al m'n dekens op een hoop en wilde er net onder kruipen toen er op m'n deur werd geklopt: er stond een jongen met een kruik voor de deur. De kruik mocht binnenkomen, en zorgde voor een heerlijk warm plekje in m'n bed. Ik heb echt heerlijk geslapen :)
De volgende ochtend, vandaag dus, nam ik een gedeeltelijk warme douche. Halverwege het wassen van m'n haar was het warme water op, gebeurt nou altijd.. :( Ik besloot me een betje mooi aan te kleden omdat het vaanvond kerst is, en deed knalrode lippenstift op.. Dat heeft de hele dag voor 'mem, one foto please?' gezorgt.. Nouja is dan maar zo:P Na een vet goedkoop ontbijt ging ik naar de zoo, niet erg groot met erg veel geiten en schapen, maar ook met dieren die ik nog nooit heb gezien. Yaks, sneeuwluipaarden, zwarte panter, himalayabeer, rode panda's, jakhalzen, tijgers, pauwen, andere vogels, wilde katten.. leukleuk :D De kooien zijn alleen best klein, en ik heb best heel veel dieren gezien die alleen maar lopen te ijsberen.. heen en weer en heen en weer.. En de beer was best klein, zo groot als een grote hond..
Na de dierentuin ging ik naar het Himalaya Mountaneering Institute. er is daar namelijk een muzeum. Het leukste vond ik een model van de Himalaya met bepaalde bergen en rivieren met lampjes. Als je dan op het goede knopje drukte ging het lampje daar branden :D Ook typisch is dat zij er allemaal soort van vanuitgaan dat Tenzing eerder bovenop de mount Everst was dan Hillary (want die wordt altijd als eerste genoemd). Hierna ging ik weer terug naar het centrum, waar een groot podium was gebouwd: er is hier vanaf vandaag t/m 1januari een ' Darjeeling Tea and Tourism festival' aan de gang. Slim, zo met kerst en oud&nieuw. alleen werd er muziek gespeeld die ik niet zo geweldig vond, dus ik vluchtte naar binnen om een blogte schrijven.. Heb best zin in vanavond.
Fijne kerst allemaal!
Liefs, Marjolein

  • 24 December 2013 - 12:51

    Sanne:

    Fijne kerst lieve mar! (:

  • 24 December 2013 - 13:28

    JeVader:

    Lieve Marjolein, ik wens je een Fijne en Gezonde Kerst :-)

  • 24 December 2013 - 15:26

    Rosanne:

    Fijne kerst zusje!
    xxx

  • 30 December 2013 - 21:32

    Tante Anita:

    Het was een mooi verslag vandaag pas tijd gehad om het te lezen.
    Fijn te lezen dat je weer wat beter voelt.
    Fijne jaarwisseling.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marjolein

Hoi iedereen! Ik maak deze blog omdat veel mensen mij hebben gevraagd iets bij te houden over mijn komende reis naar India! :) Eerlijk gezegd heb ik daar niet zo'n probleem mee ;) Ik hoop dat iedereen er van gaat genieten! Liefs, Marjolein

Actief sinds 23 Sept. 2013
Verslag gelezen: 203
Totaal aantal bezoekers 10507

Voorgaande reizen:

31 Mei 2016 - 10 Juni 2016

Fietstocht naar veldwerk!

04 November 2013 - 03 Februari 2014

Reis naar India!

Landen bezocht: